Biography

English

First prize winner of the Competition for Baroque Opera Cesti 2018 and of the Concours International de Belcanto Vincenzo Bellini 2017, and recipient of the Audience Prizes at the Concours de chant de Toulouse 2019 and at the London Handel Singing Competition 2016, Marie Lys sang with great artists such as Dmitry Sinkovsky, Fabio Biondi, Dorothee Oberlinger, Diego Fasolis, Alessandro de Marchi, Michel Corboz, Laurence Cummings, Christian Curnyn, Robert King and Daniel Reuss in many festivals including Ambronay, Göttingen, Halle, La Folle Journée, Verbier, MITO and Utrecht.

Performance venues include Wigmore Hall, Buckingham Palace and Kings Place (London), Auditorio Nacional de Música (Madrid), Sociedad Filarmónica (Bilbao), Centro Cultural de Belém (Lisbon), Casa da Música (Porto), Tokyo International Forum and Yomiuri Otemachi Hall (Tokyo).


On the operatic stage she performed the roles of Adelaide (Lotario) at the Konzert Theater Bern and Göttingen International Handel Festival, Dalinda (Ariodante) at the London Handel Festival, Galatea (Acis and Galatea) at the Opéra de Massy, Lisa (La Sonnambula), Adele (Die Fledermaus) and L’Amour (Orphée et Eurydice) at the Opéra de Lausanne, Cleopatra (Giulio Cesare in Egitto) at the Bury Court Opera, Servilia (La Clemenza di Tito), Yniold (Pelléas et Mélisande) and Clorinda (La Cenerentola) at the Grand Théâtre de Genève.


In 2015 she won the First Prize at the Göttinger Reihe Historischer Musik Competition with the Abchordis Ensemble, that she co-founded in 2011. Their two recordings, “Stabat Mater” and “Dies Irae”, were published by Sony DHM.


After a Bachelor in Music at the Haute École de Musique de Lausanne with a Prize for the best recital, Marie studied at the Royal College of Music in London where she graduated with First Class Honours in 2014, before joining their International Opera School, graduating in 2016 with an Artist Diploma in Opera.


She won twice the Concours de chant du Pour-cent culturel Migros, and  she received the support of the Leenaards, Irène Dénéréaz, Colette Mosetti and Friedl Wald Foundations, and of both the Drake Calleja and Josephine Baker Trusts. She is a Samling Artist.


Recent and future engagements include Dorinda in Orlando at the Festival Castell de Peralada in a new production by Rafael Villalobos, Ginevra in Ariodante at the Göttingen Handel Festival under Laurence Cummings, Morgana in Alcina and Sophie in Werther at the Opéra de Lausanne; Iris in Telemann’s Pastorelle en musique in Potsdam and Bayreuth. For Naïve, Marie has recorded Vivaldi’s long-lost opera Argippo under the baton of Fabio Biondi with Europa Galante (issued in November 2020), followed by a tour through Europe. Again with Maestro Biondi, she performs Bellezza in Handel’s Trionfo del Tempo e del Disinganno in Granada and the title role in Donizetti’s opera buffa Betly for the Chopin and His Europe Festival in Warsaw.


Marie is represented by Allegorica.

Français

Lauréate des Premiers Prix au Concours d'opéra baroque Cesti 2018 et au Concours de belcanto Vincenzo Bellini 2017, ainsi que des Prix du Public au Concours de chant de Toulouse 2019 et au Concours Handel de Londres 2016, la soprano Marie Lys a collaboré avec des artistes de renom tels que Dmitry Sinkovsky, Fabio Biondi, Dorothee Oberlinger, Diego Fasolis, Alessandro de Marchi, Michel Corboz, Laurence Cummings, Christian Curnyn, Robert King et Daniel Reuss dans de nombreux festivals dont Ambronay, Göttingen, Halle, La Folle Journée, Verbier, MITO et Utrecht.

Elle s'est notamment produite au Wigmore Hall, à Buckingham Palace et à Kings Place (Londres), à l’Auditorio Nacional de Música (Madrid), à la Sociedad Filarmónica (Bilbao), au Centro Cultural de Belém (Lisbonne), à Casa da Música (Porto), au Tokyo International Forum et au Yomiuri Otemachi Hall (Tokyo).

 

Sur scène elle a notamment interprété les rôles d'Adelaide (Lotario) au Festival Handel de Göttingen et au Bern Konzert Theater, Dalinda (Ariodante) au Festival Handel de Londres, Galatea (Acis and Galatea) à l'Opéra de Massy, Lisa (La Sonnambula), Adele (Die Fledermaus) et Amour (Orphée et Eurydice) à l'Opéra de Lausanne, Cleopatra (Giulio Cesare) à Bury Court Opera, Servilia (La Clemenza di Tito), Yniold (Pelléas et Mélisande) et Clorinda (La Cenerentola) au Grand Théâtre de Genève.

 

En 2015, elle a remporté le Premier Prix au concours Göttinger Reihe Historischer Musik avec l'ensemblee Abchordis, qu'elle a co-fondé en 2011. Leurs deux enregistrements, Stabat Mater et Dies Irae, ont été publiés par Sony DHM.

 

Après un Bachelor en musique à la Haute Ecole de Musique de Lausanne avec un Prix pour le meilleur récital, Marie a étudié au Royal College of Music de Londres où elle a obtenu son Master avec Distinction en 2014, puis un Diplôme d'Artiste en Opéra en 2016.


Marie a remporté deux fois le Concours de chant du Pour-cent culturel Migros dont elle a reçu le soutien, ainsi que celui des Fondations Leenaards, Dénéréaz, Colette Mosetti et Friedl Wald, du Drake Calleja Trust et du Josephine Baker Trust. Elle est une Artiste Samling.

 

Ses récents et prochains projets incluent Dorinda dans Orlando au Festival Castell de Peralada dans une nouvelle production de Rafael Villalobos, Ginevra dans Ariodante au festival Handel de Göttingen sous la direction de Laurence Cummings, Morgana dans Alcina et Sophie dans Werther à l'Opéra de Lausanne, Iris dans la Pastorelle en musique de Telemann à Potsdam et Bayreuth. Pour Naïve, Marie a enregistré l'opéra inédit de Vivaldi Argippo sous la baguette de Fabio Biondi avec Europa Galante (sortie en novembre 2020, suivie par une tournée européenne). Toujours avec  Maestro Biondi, elle chante Bellezza dans le Trionfo del Tempo e del Disinganno de Handel à Granada, ainsi que le rôle-titre dans Betly de Donizetti pour le festival Chopin et son Europe à Varsovie.


Marie est représentée par l’agence Allegorica.